یکی از مهم ترین دلایلی که به فکر خرید و استفاده از دستبند سلامت افتادم یکجا نشینی بود که در طول روز گرفتارش بودم، پشت میز نشینی در محیط کار، استفاده از ماشین و تاکسی برای حمل و نقل و … چیزهای دیگه ای که موجب شده بود تحرکم به شدت کم بشود به فکر خرید دستبند سلامت افتادم تا با کنترل چند فاکتور کمی بیشتر به سلامتی خودم توجه کنم.

مهم ترین نکته در انتخاب دستبند برای من این بود که به گونه باشد که همیشه بتوانم ازش استفاده کنم و در عین حال از تجملات به دور باشه و وظیفه اصلی خودش رو انجام بده (جلوتر توضیح بیشتری میدم )

شیائومی چند سالی که در زمینه ساخت گجت های سلامت فعالیت میکند، Mi Band 2 نسخه دوم از دستبند موفق و کاربردی Mi Band میباشد که به صفحه نمایش OLED مجهز شد و علاوه بر گام شمار دارای قابلیت سنجش ضربان قلب ، مزیان کالری مصرف شده ، میزان خواب شبانه میباشد و همچنین علاوه بر امکان نمایش ساعت،امکان نمایش اعلان های مهم را نیز دارا میباشد.

بند Mi Band2 از جنس سیلیکون میباشد و راحت روی دست قرار میگیرد، قفل دستبند نسبت به نسخه قبلی به راحتی باز و بسته می شود و شایان ذکر است که به آسانی باز نمی گردد.وجود ۹ حفره بر روی بند موجب میشود تا به راحتی بر روی مچ خود تنظیم نمایید.

اما قسمت اصلی که از بند سیلیکونی جدا می‌شود و روی آن را شیشه‌ای‌ پوشانده که انتهایش کلید‌ی لمسی قرار داده شده، زیر شیشه‌ هم صفحه نمایش OLED 0.42 اینچی قرار داده شده تا کمترین میزان مصرف انرژی را داشته باشد.

دستبند 2 Mi Band می‌تواند ساعت دقیق را به شما نشان دهد، از مسافت طی‌شده و مقدار کالری سوزانده‌‌شده آگاهتان‌ کند، تعداد ضربان قلبتان را اندازه‌گیری کند و مقدار شارژ باقی‌مانده را نمایش دهد؛ همچنین تماسهای صوتی، پیغامهای متنی، زنگهای هشدار و یادآوریهای مختلف را پشتیبانی می کند و همه ی آنها روی صفحه نمایش این گجت قابل مشاهده هستند.پارامترهای انتخابی جهت نمایش روی صفحه نمایش از طریق اپلیکیشن دستبند قابل انتخاب است.

این دستبند دارای استاندارد ضد آب و گرد و غبار IP67 بوده و لازم نیست در این مورد هیچ گونه نگرانی داشته باشید البته باید توجه کنید که امکان شنا با این دستبند وجود ندارد.

کار کردن با Mi Band بسیار ساده است، فاکتور های پیش فرض را میتوانید با همان دکمه لمسی موجود بر روی صفحه نمایش مشاهده نمایید و با استفاده از برنامه Mi Fit میتوانید فاکتور های قابل نمایش بر روی دستبند را تغییر دهید.کلیه اطلاعاتی که دستبند از وضعیت شما جمع آوری میکند در درون برنامه Mi Fit قابل مشاهده است، این اطلاعات شامل تعداد گام ها ، تعدا ضربان قلب و یا حتی اطلاعات مربوط به خواب شما، اطلاعاتی که کیفیت خواب شما را کنترل می‌کنند و با استناد به آن‌ها می‌توانید از اینکه خواب آسوده و عمیقی داشته‌اید مطلع شوید.

تغییر پارامتر های صفحه نمایش Mi Band2
تغییر پارامتر های صفحه نمایش Mi Band2

برخی از قابلیت های این دستبند را با استفاده از نرم افزار آن که بر روی گوشی های همراه نصب میگردد قابل مشاهده و آنالیز میباشد.برای استفاده هرچه بهتر و کامل تر از این دستبند میبایست برنامه برنامه Mi Fit را بر روی گوشی خود نصب کنید، بعد از نصب این نرم افزار ساخت حساب کاربری Mi Fit الزامی میباشد.

در قسمت آبی رنگ بالای صفحه تعداد قدم های شما و همچنین میزان کالری مصرف شده را به شما نشان خواهد داد، این اطلاعات مربوط به ۲۴ ساعت گذشته بوده و راس ساعت ۰۰:۰۰ صفر خواهد شد، البته تاریخچه فعالیت های شما ذخیره و قابل مشاهده میباشد.در این صفحه همچنین خلاصه ای از آخرین وضعیت خواب را به شما نشان خواهد داد، شاید یکی از ایرادات این دستبند عدم امکان تشخصی خواب نیمروزی باشد،همچین این صفحه آخرین ضربان قلب شما و آخرین میزان وزن شما را به نمایش میگذارد، در صورتی که از ترازوی شیائومی استفاده نمایید اطلاعات ترازو و دستبند همگام سازی خواهد شد.

در تب Activities میتوانید وضعیت فعالیت روزانه خود را مشاهده نمایید و یا در صورتی که میخواهید کمی ورزش کنید با قرار دادن تنظیمات در حالت مناسب و زدن دکمه start وضعیت فعالیت ورزشی خود را ثبت کنید

در تب پروفایل میتوانید با زدن دکمه Edit در بالای سمت راست صفحه نمایش، مشخصات فردی خود را کامل نمایید و برای پروفایل خود عکس انتخاب نمایید.

با زدن دکمه Add Device میتوانید تجهیزات جدید را به این نرم افزار اضافه کنید و در صورتی که دستبند را به تازگی خریداری کردید میبایست در این قسمت به نرم افزار معرفی شود.(در ادامه توضیح خواهم داد ).در قسمت Set Goal میتوانید هدفی از میزان قدم های روزانه و وزن مورد نظر خود را تعریف نمایید.

یکی از قابلیت های جذاب دستبند Mi Band2 قابلیت Friends باشد که میتوانید با دوستان خود که از این دستبند استفاده میکنند متصل شوید، با این کار از میزان قدم ها و میزان کالری مصرف شده ، وضعیت خواب و آخرین وضعیت وزن دوست خود با خبر شوید، همچنین با زدن قلب کوچک سمت راست تصویر برای دوست خود قلب بفرستید، با این کار دستبند طرف مقابل ویبره میزند و قلب را نمایش میگذارد.

به دو روش میتوان شخص دیگری را به لیست Friends اضافه کرد، اولین روش با استفاده از ID طرف مقابل میباشد که این ID را میتوان در قسمت Profile/Edit info مشاهده نمود، روش دوم استفاده از QR Code میباشد که در هر دو روش اتصال به اینترنت لازم میباشد.

در قسمت Add Account میتوانید حساب های کاربری مربوط به WeChat و Google Fit را وارد نمایید.

در قسمت Bahavior tagging میتوانید از دستبند بخواهید که وضعیت شما را در سایر فعالیت ها رصد کند، البته این اطلاعات برای شرکت شیائومی ارسال می گردد و اطلاعات خاصی برای مشاهده شما در بر نخواهد داشت.

در قسمت Settings/units میتوانید واحد های اندازی گیری نظیر کیلوگرم، کیلومتر و … را مشخص نمایید.

برای اتصال دستبند به نرم افزار ابتدا بلوتوث گوشی همراه خود را روشن نمایید، سپس وارد نرم افزار Mi Fit شوید، وارد تب Profile شده و گزینه Add Device را انتخاب نمایید، در صفحه باز شده گزینه Band را انتخاب نمایید، کمی صبر نمایید و دستبند را نزدیک به گوشی قرار دهید، پس از چند ثانیه دستبند با زدن ویبره از شما میخواهد که دکمه لمسی روی دستبند را لمس نمایید، پس از انجام این کار دستبند به نرم افزار متصل خواهد شد.

پس از اتمام اتصال نرم افزار سعی در بروز رسانی Firmware دستبند خواهد نمود، لذا کمی صبر کنید تا عملیات بروز رسانی به طور کامل انجام گیرد.

پس از اتمام مراحل اتصال به تب Profile بروید و بر روی Mi Band کلیک کنید.

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید ۹ روز از آخرین شارژ دستبند میگذره و ۳۰٪ از باطری آن مصرف شده است.

در این قسمت برخی قابلیت های مربوط به دستبند را مشاهده مینمایید، مثلا در صورت فعال کردن قابلیت Screen Unlock در زمانی که دستبند به گوشی نزدیک باشد دیگر برای باز کردن گوشی نیاز به وارد کردن پسورد و … را ندارید.

در صورت فعال کردن قابلیت Incoming call پس از مدت زمانی مشخص (بصورت پیش فرض ۳ ثانیه و قابل تغییر میباشد) پس از شروع زنگ خوردن گوشی دستبند شروع به ویبره زدن میکند و نمایش نام تماس گیرنده و شما را از وجود تماس صوتی مطلع میکند (برای نمایش نام تماس گیرنده باید دسترسی به مخاطبین را به برنامه Mi Fit بدهید ) برای متوقف کردن ویبره تماس میتوانید دکمه لمسی دستبند را لمس نمایید.

با تنظیم Alarm در برنامه Mi Fit میتوانید برای بیدار شدن از این دستبند کمک بگیرید، این دستبند با ایجاد ویبره میتواند شما را از خواب بیدار نماید،در این حالت هیچگونه صدای زنگ و Alarm را نخواهید داشت و فقط دستبند با ویبره های ممتد سعی در بیدار کردن شما خواهد کرد.برای متوقف کردن ویبره ی Alarm باید دکمه لمسی دستبند را به مدت ۳ ثانیه نگه دارید.

در قسمت App Alert میتوانید مشخص نمایید که کدام یک از برنامه های شما اعلان های خود را بر روی دستبند به نمایش بگذارد، البته این قابلیت اعلان تنها با نمایش آیکن برنامه به نمایش در خواهد آمد و چیزی از محتوا و یا حتی فرستنده پیام را نمایش نخواهد داد.به عنوان مثال در صورتی که پیامی در تلگرام دریافت کنید آیکن تلگرام بر روی دستبند همراه با ویبره ظاهر خواهد شد و چیزی از فرستنده پیام و محتوا را نمایش نخواهد داد.

یکی از دلایلی که من دستبند شیائومی را گرفتم قابلیت Idle alert بود که باعث میشه در صورتی که یک ساعت بی تحرک نشسته اید و فعالیتی ندارید به شما هشدار دهد با این یادآوری و بعد از آن کمی قدم زدن حتما توصیه می شود !

با زدن دکمه More میتوانید قابلیت Incoming SMS را نیز فعال نمایید ، این قابلیت کاملا شبیه به قابلیت Incoming call بوده و تنها نام مخاطب را نمایش میدهد.

با زدن دکمه Find Band دستبند شروع به زدن ویبره میکند، این قابلیت احتمالا طراحی شده که در صورت گم شدن دستبند بتوانید آن را پیدا کنید ولی از نظر من همچین کارایی نداره !

در همین صفحه میتوانید انتخاب کنید که دستبند را بر روی کدام دست خود بسته اید و در قسمت Band Location روی دست چپ و یا راست بودن را مشخص نمایید.

در Mi Band Display setting میتوانید مشخص نمایید که چه فاکتور هایی بر روی صفحه نمایش دستبند قابل مشاهده باشد، با لمس دکمه دستبند میتوانید هر کدام از این فاکتور ها را بر روی دستبند مشاهده نمایید.

Mi Band display setting
Mi Band display setting

این دستبند از سنسورهای اپتیک اندازه‌گیری ضربان قلب استفاده می کند، اکثر سنسورهای اپتیک با استفاده از «فوتوپلتیسموگرافی» یا PPG اطلاعات ضربان قلب را به دست می‌آورند.در این روش با تاباندن نور جریان خون اندازه‌گیری می‌شود. سنسورهای اپتیک ضربان قلب، دارای یک لامپ ال‌ای‌دی هستند که نور سبز را به پوست مچ دست می‌تابانند. طول موج متفاوت نورهای تابیده‌شده از فرستنده‌های اپتیک به‌طور متفاوتی با خون مچ دست شما تعامل می‌کنند. زمانی که نور از خون شما بازتابیده می‌شود،‌ سنسور دیگری در گجت پوشیدنی اطلاعات شما را دریافت می‌کند. این اطلاعات در کنار اطلاعات حرکتی که از شتاب سنج گجت به دست می‌آید، با استفاده از الگوریتم‌هایی به شمارش ضربان قلب تبدیل می‌شود.

حرکت می‌تواند دقت این نوع سنسورها را مختل کند، چون باعث می‌شود جای سنسور روی مچ شما تغییر کند. مچ‌بندها با سنسورهای اپتیک اندازه‌گیری ضربان قلب را باید درست روی استخوان مچ یا دو انگشت بالاتر از جایی که دست و مچ به هم می‌رسند، بست. اگر سنسور خیلی بالا یا پایین برود، اندازه‌گیری اشتباه دریافت خواهید کرد. اگر مچ‌بند را محکم ببندید، حرکت خون مختل می‌شود و در نتیجه، سنسور نمی‌تواند اندازه‌گیری دقیقی داشته باشد. اما اگر مچ‌بند را خیلی شل ببندید، هوا و فضای خالی باعث می‌شود سنسور نتواند اندازه‌گیری دقیقی داشته باشد.

شما برای دانستن پاسخ این سؤال که این دستبند ( گجت های سلامت) چگونه میزان کالری مصرفی شما را محاسبه میکنن باید اطلاعاتی در خصوص شاخص سوخت و ساز بدن (Metabolic Equivalent یا MET) داشته باشید. شاخص سوخت و ساز (MET) مقدار کالری است که در هنگام استراحت (زمانی که نشسته‌اید و هیچ کاری نمی‌کنید) می‌سوزانید.

اگر فعالیتی را انجام دهید که 3MET نیاز داشته باشد، شما 3 برابر زمانی که نشسته‌اید در یک دقیقه کالری می‌سوزانید.

در جدول زیر میتوانید MET های مختلف را مشاهده نمایید، اگر فعالیت مورد نظرتان را در لیست مشاهده نکردید، کافی‌است به صورت آنلاین آن فعالیت را جستجو نمایید.

هر فعالیتی میزان MET خاص خودش را دارد. زمانی که شما یک فعالیت را می دهید، دستبند میزان MET آن فعالیت را در میزان RMR شما (میزان سوخت و ساز بدن در زمان استراحت) ضرب می‌کنند.دستبند با گرفتن اطلاعاتی از شما MRM را حدس زده که معمولا عددی نزدیک به واقعیت است. این اطلاعات شامل قد، وزن و سن شماست. مقداری خطا را نیز برای آن در نظر بگیرید. چون مقدار RMR شما نیز ممکن است کمی کمتر یا بیشتر باشد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *